Tuesday, December 24, 2013

Day 1: Travelog di Adelaide & South Australia (Part 2)

Assalamualaikum.. Okey, sambungan untuk travelog dalam previous entry. Sape yangbelum baca part 1, boleh baca kat sini. So lepas je kitorang pergi Toy Factory & Big Rocking Horse tu, kitorang singgah pulak St Kilda Playground. Apa yang menarik kat sini ada macam-macam tempat playground dan boleh digunakan oleh kanak-kanak dan orang dewasa jugak! tu yang seronok tak hengat. hehe.

Pemandangan kat sini pun tak kurang cantik dan tenang je. yela, dia terletak kat persisiran pantai. memang tenang je tengok suasana tepi laut dan batu-batu pantai.

1. St Kilda Playground



Tempat utk flying fox



Main buaian tak hengat duniaaa




Hubby excited dpt buat flying fox~



gelongsor paling tinggi dan paling jauhhhh~











 2. Whispering Wall

Lepas je habis main kat sini berlagak macam budak kecik, kitorang singgah pulak kat tempat terakhir untuk hari tu. Nama tempat tu Whispering Wall. Ape?? Dinding berbisik?? haaa.. memang pun gitu. Dinding yang boleh berbisik. Scary tak?? Scary tak?? hehe. Sebenarnya sini adalah tempat empangan Barossa. Dibina sekitar tahun 1899 dan 1903. Engineer pada masa tu sangat pandai. Entah macam mana teknologi yang dia gunakan, kita boleh berbisik je kat dinding tu, dan secara automatik orang yang berada di hujung dinding lebih dari 100 meter boleh dengar apa yang kita bisik.. Kagum!Magik betoiii~

Papan tanda Whispering Wall



Bentuk dam yg hyperbola. Sorang tunggu belah sini dan sorang lagi tunggu seberang sana yg jauuhhhhh tu.




Berbisik dari belah sini




Dengar dari sebelah sana.






Selain tu, kat sini boleh tengok pemandangan air tasik empangan sambil menghirup udara segar.



Sekian travelog untuk hari pertama.. Fuhhhhh.. Travelog untuk hari-hari seterusnya akan dihapdet kemudian.. Tata!



No comments: