Friday, March 18, 2016

Allah knows better.

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Syukur untuk segala rezeki. Baru-baru ni saya dah dapat tawaran kerja gomen. Di kala musim2 ekonomi tengah jatuh, musim majikan nak buang staf, musim kerajaan nak minimumkan belanjawan negara, rezeki datang tak putus-putus.

Tak pernah sangka dan tak pernah terfikir akan sandang jawatan ni. Jawatan beruniform pulak tu. lari jauh dari bidang belajar dulu. Dulu kengkonon plan nak kerja dalam bidang IT saja. Mohon jawatan dalam SPA pun pegawai IT F41 je. Tapi yela, kita ni hanya merancang, Allah yang tentukan apa yang terbaik untuk diri kita.


Dulu pernah fikir nak keje dalam bidang akademik. Kot la dapat jadi tutor ke.. pensyarah ke.. apply merata.. sambung belajar amik master bagai ..Tapi, belum ada rezeki lagi nak masuk bidang akademik. Rezeki sambung belajar pun kecundang tengah jalan. Tapi yela, setiap yang berlaku ada hikmah nya kan.

SO, berbalik pada tawaran kerja gomen ni. Tak dinafikan memang saya minat bidang yang pakai uniform. Zaman sekolah dulu join kawad kadet bomba. Dari form 1 sampai form 5. Abes sekolah, kat matriks join pulak Kadet Remaja Matrikulasi, wakil matriks untuk pertandingan kawad KAKOM seluruh malaysia. Cuma bila masuk UKM, nak join PALAPES tapi tak kesampaian sebab..hujung minggu tak boleh balik rumah...hahaha..alasan tak munasarawak langsung :p

Jadi lepas graduate, isi borang online SPA, mohon la jugak jawatan Penguasa Kastam ni. Tak sangka pulak dapat untuk exam online. Lepas tu dapat pegi interview. Mungkin Allah buka kan hati panel untuk pilih saya. Saya terpilih untuk calon simpanan tahun 2014. So, tahun ni baru ada rezeki dipanggil masuk lapor diri. Alhamdulillah.. :)

Bulan depan lapor diri dan mula kursus di AKMAL Melaka. Kena tinggal baby 2 bulan. Sedih memang sedih tapi apa boleh buat. pengorbanan ...Doakan saya kuat ye kawan2.. dan semoga saya dapat galas tanggungjawab kerjaya saya dengan amanah dan penuh integriti. Cewahhh (^_~)



No comments: