Friday, December 30, 2011

Status Update!

Salam..

Memandangkan dah lame tak hapdet pasal per-kembang-an tuan empunya teratak, ni nak hapdet sikit la status saya sekarang. 

Now saya dah tak bergelar seorang pekerja lagi. Kontrak di Kementerian *** hari tu dah tamat, dan sekarang Alhamdulillah saya sedang sambung study di UTM IC Kuala Lumpur. Ambil course yang sama macam degree cuma fokus kali ni lebih ke arah networking.. Berbeza time degree dulu lebih ke arah system development.

Kat UTM ni saya ambil master by research, dan memang takde nak kene attend kelas la. Cuma nak kene selalu datang lab and attend research seminar/training or watever yang ade kene mengena dengan tajuk research saya. So far so good and selama sebulan lebih kat sini, saya slow2 cuba untuk adapt dengan new environment kat sini.

Yeah kat sini segala2nya memang NEW things to me. I got new lecturers, new friends, new university,new pak guard *perlu kerr??* ....Mula2 jejak kaki kat sini, saya terpikir boleh ke nak hidup and adapt dekat sini.  Life sebagai student master ni memang.......kene kuat. Trust Me!! * i dun mean 'kuat' kene ade muscle bagai tu yer * ..
 
Life as a master student totally different compare to degree student.everything you have to do on ur own. Nobody akan take care pasal u kat sini, and u have to take care of ur self. Alone. And then, satu perkara yang WAJIB ada pada diri kalau sambung study ni. RAJIN. Yup! kene rajin.

Saya mengaku, saya bukanlah student yang rajin sepanjang masa nak menelaah. Kalau time degree dulu, sepanjang 1 sem yang 3 4 bulan tu, boleh dikira dgn jari berapa hari je yang study nye. Sepanjang sem berhoya2, layan korea ke, muvie yg didonlod ke..*adek2 junior, please dun try this at home..or hostel* and Yeah of course saya mengamalkan last mnt study. Esok nak exam, malam ni baru terkial2 selak buku. Bukan tak pernah berazam nak buang tabiat last mnt study tu, tapi....memang tak boleh.. nanti kang hangat2 taik kucen je~ =.='

So bile sambung belajar ni, lagi2 saya amik research, memang lah kene menghadap dan menelan satu2 isi kandungan jurnal2 research sumer tu. Ouhh memang saya tak boleh. Serius. Dah la awak tu memang bukan jenis yang rajin study sepanjang masa. Study last2 minit. Pastu, boleh pulak nak telan sumer contents jurnal tu. Memang saya lemah la baca benda2 facts ni. Lagi2 dengan tajuk yang sangat baru bagi saya. Habuk pun tara paham wooo~

memang mula2 rasa fedap and nak give up je. Tapi, is it reasonable? Kadang2 bila tengok student lain yang lagi berumur dan dah berkeluarga, sanggup berkorban macam2 utk sambung study. Tapi awak?? Belum ape2. baru diduga dengan sekecil2 masalah, dah nak give up.

Bila terfikir macam tu, terus saya bersemangat nak belajar. At least, sekarang ni saya belum ada apa2 komitmen besar yang perlu digalas. Yela, takde lagi komitmen utk suami atau anak ke. Jadi, gunakan lah peluang yang saya ada ni sebaik2 nya.

Lagipun, family saya banyak bagi support untuk saya sambung belajar lagi. tak kirela dari segi moral support.. money support..
*errrr..* n everything..Memang Allah tu dah rancang yang terbaik untuk setiap manusia kan? So, juz follow the flow~ ^__^

O mak ai. Panjang berjela dah kak oii. Dok bebel ape ni. haha~! Tula bile tak berhapdet berbulan, tangan ni gatal je nak menaip panjang2.Sori ye korang. =)

btw, thanx jugak la sanggup bace berjela nih. Jom tido!

till then.
xoxo
^_^

No comments: